Om 13.00 h stond Stefs traction al hoog en droog op de brug en kon men eens niet liggend de mooie schone bodem bekijken. Er verschenen 12 leden, waarvan 3 per traction. Het mooie "lenteweer" op 9 februari nodigde wel uit voor een ritje. Onze enthousiaste gastheer Jan Theunissen gaf uitgebreid uitleg over wat er de laatste tijd zoal is veranderd in een auto-spuiterij.
Moderne autos's moeten gespoten worden met milieu-vriendelijke lakken op water-basis, aangezien die geen mooie glans hebben komt daar altijd een laag blanke lak overheen. Voor old-timers geldt een uitzondering, maar daar moet je dan wel een speciale vergunning voor hebben, om met twee-componenten lak te werken. Nitro-cellulose lak - waarmee onze tractions van origine voorzien waren - is echt helemaal uit den boze. Het liefst gaat men uit van een auto die tot op het metaalblank gemaakt is ! Blank maken gaat met gewoon verf-afbijtmiddel afgedekt met plastic folie zodat er niet te veel verdampt. Na goed inwerken trek je de lagen verf, plamuur etc er zo af, soms een paar keer herhalen en goed afspoelen met thinner oid. Dan opbouwen met 6 lagen : plamuur > epoxy > spuitplamuur > grondverf > basislak > blanke lak. De spuitplamuur wordt hier ook daadwerkelijk handmatig superglad geschuurd alvorens de laatste lagen erop te spuiten.In de huidige autofabrieken waar met spuitrobots gewerkt wordt gebeurt dan allang niet meer!

Voor een Traction kaal maken, wat bijwerken, schuren en spuiten is men al gauw ca 100 h kwijt a 65 Euro. De klant mag hier trouwens gerust meehelpen met het demonteren/monteren, afplakken, schuren enz, dat scheelt immers vele uren!

Hij liet ook mooie, slimme apparaten zien om deukjes eruit te halen en we namen een kijkje in de "keuken" waar de verf gemengd wordt met hulp van de computer die alle kleurrecepten heeft. Het was leuk om te horen dat een oude techniek weer terug is gekomen, het gebruik van tin in plaats van plamuur, hecht beter dan plamuur en krimpt niet! Op de blanke plaat wordt dan een dikke staaf tin gesmolten en met een spatel verspreid, wel speciale pasta nodig voor het goed vloeien, dan met een "tinschaaf" verder bewerken.

Een van de leden had een traction-deur meegebracht waar hij een zelf geklopte onderbak aan had gelast, knap stukje huisvlijt. Ook had hij de oude delen bij zich die onder de gepopte plaat en al het plamuur hadden gezeten! Hij kreeg waardevolle adviezen hoe hij het verder moest aflassen en behandelen. Jan toonde ons een plamuurmes met de volle breedte van een autodeur!

Michel zette zijn Traction ook nog op de brug om en we zagen een zeer solide trekhaak bevestiging. Zijn hardnekkige probleem - olie-lekkage via de krukas-keering - was zo te zien nu verleden tijd!

Zo vlogen de uren voorbij, na het overhandigen van een fles wijn + kalender verliet rond 16.00 h de laatste wagen het terrein. Jan Theunissen benadrukte nog eens dat we altijd welkom zijn voor advies etc ook als je zelf iets wil lassen of spuiten.

We kunnen terug zien op een zeer interessante middag met een goede opkomst!

EB