icccr

Enkele dagen voor de afreis naar Engeland voortdurend het weerbericht in de gaten houden van Harrogate en tot grote verbazing zagen we voor het eerst deze zomer temperaturen boven de 20 graden en droog weer, het begon dus al veelbelovend. Woensdagmiddag werd koers gezet naar de haven van Rotterdam om van daaruit de Ferry naar Hull te nemen. Bij het inschepen stonden er al diverse Tractions en andere modellen opgesteld en na een rustige overtocht kwamen we in een zonnig Engeland aan. Nadat de douane wakker was gemaakt konden we de linkerkant van de weg opzoeken. Via York en tientallen rotondes naar het ICCCR terrein in Harrogate, slecht 100 km gelegen vanaf de Ferry. Het kampeerterrein was al behoorlijk gevuld en na het aanmelden de boel maar eens verder verkennen. Opvallend was het enorm grote terrein en dus ruim voldoende plaats. Het terrein wordt normaal gebruikt voor onder andere veemarkten. De onderdelen markt en museum waren ondergebracht in een aantal hallen. Veel prototypes uit het Conservatoire stonden opgesteld zoals een mini HY met een 2CV motor en diverse studiemodellen van kleine stadsauto's.


Bijzonder was ook een Slough built 11A uit 1935. Zelfs in het museum was een rotonde gebouwd met in het midden een DS. Op onderdelen gebied was er weinig te vinden voor onze Tractions met uitzondering van een bekende Franse handelaar, een aantal Denen en Roger Williams. De faciliteiten op het terrein waren prima in orde, veel catering en zelfs een mega supermarkt. Met een pendelbus (oude dubbeldekker) kon men naar het centrum van Harrogate worden gebracht. Opvallend weinig vering in zo'n bus maar wij zijn natuurlijk het Franse comfort gewend. Harrogate is van oudsher als kuuroord bekend en het geheel had ook een sjieke uitstraling inclusief diverse moderne cabriolets in het straatbeeld met in veel gevallen een vrouw achter het stuur. In de omgeving was genoeg te doen zoals een bezoek aan York, een ritje met een stoomtrein of een mooie wandeling. 

Ook op het terrein zelf was voldoende vermaak zoals muziek / dansgroepen en een demonstratie met roofvogels. De organisatie was prima in orde. Het enige minpuntje was de gebrekkige communicatie overdag. Er was bijvoorbeeld een Concours d’Elegance aangekondigd en nog wat andere activiteiten maar die vonden om onduidelijke reden geen plaats. Een paar lichtkranten of iets dergelijks zou hierbij kunnen helpen. Verder niets dan goed en het avondprogramma was volgens de aanwezigen ook prima in orde, inclusief een groots vuurwerk. Wij hadden uit voorzorg gekozen voor een overnachting in een oud hotel in een nabijgelegen dorp. Om de auto op de binnenplaats te parkeren moest door een zeer smalle poort worden gereden maar ook dit werd zonder krassen volbracht. Een hartelijke ontvangst van de eigenaresse was ons ten deel en kenmerkend voor de Engelse gastvrijheid. De Tractions kwamen van overal en met name veel Fransen. Bijzonder was de 11B cabriolet voorzien van een Clabot carrosserie. Deze auto stond 5 jaar geleden te koop op Citromobile en was nu perfect gerestaureerd onder andere voorzien van een REDA vierversnellingsbak en Aspir lichtmetalen velgen. Vanuit België waren een aantal fraaie modellen uit begin jaren twintig waaronder een taxi uitvoering. Erg leuk was ook een P17 Kegresse die in een slakkengangetje rondjes reed. Het officiële aantal Citroën’s bedroeg uiteindelijk ruim 2.400 stuks. Na 4 dagen weer koers gezet naar Nederland en daar sloeg de vermoeidheid genadeloos toe. Zoveel indrukken maar wat was het een grandioos evenement. Op naar de volgende editie in eigen land. 

Pim Berends