TAN Afdeling Gelre  logoGelre

 
 
 

In maart even kunnen proeven van het toen wel heel vroege voorjaar. Daarna weer guurder en zelfs nog even wat sneeuw in onze regio begin april. Snakken nu toch wel echt naar de lente, Inmiddels avondklok opgeheven, buiten-terrassen en niet essentiële winkels  weer beperkt open, weer 2 bezoekers toegestaan etc. Hopelijk volgt er snel een volgende stap!

Lang nog niet iedereen is al gevaccineerd, schiet ook niet echt op! Inmiddels hebben al wel enkele  Gelre leden in thuis-quarantaine gezeten vanwege de corona! Blijven uitkijken dus!

Hebben via Teams een test bestuurs-vergadering gehouden, lukte nog niet helemaal, 4 van de 9 genodigden kwamen in beeld, daarmee gezellig ruim een uurtje bijgepraat. Inmiddels zullen de anderen op hun PC of laptop Teams nu ook wel op de juiste wijze hebben geïnstalleerd.

Begin mei week weer een face-to-face landelijke bestuursvergadering bij het TAN magazijn, buiten, op 1,5 m en bij slecht weer in een party-tent!

Wordt onderhand echt weer tijd voor ritjes en afdelings-avonden! Hopelijk bestaat Onder De Toren straks nog….

Afdeling Den Haag en Noord hielden al weer wat ritjes, gewoon gezamenlijk een route rijden zonder ontmoetingen op P-plaatsen etc. ID/DS club had een zwaai-rit, reden tegengestelde route zodat je continue snoeken tegenkwam!

Joop heeft trouwens uit Frankrijk nog een leuke knalgele dépanage Citroën C35 meegebracht, volgwagen bij hopelijk weer toekomstige ritjes?

Op de groeps-app waren al fraaie filmpjes te zien van de draaiende motor in Mick’s traction, zal inmiddels al wel het eerste ritje gemaakt hebben! Theo is nog met wat laatste spuitwerk bezig.

Er ontstond ook een leuke discussie op de Gelre-app, Gert-Jan Huetink plaatse een recent kranten artikel met een oude foto van een traction als geluidswagen.

Bijschrift: Bevrijdingsfeest in 1945 met in de feestelijke optocht de Citroën met geluidstoeter.

Direct de nodige opmerkingen van de kenners, hier wat commentaren: > Belgische Six gezien de knipperlichten, > Vooroorlogs? > Chromen grille is na-oorlogs heeft ook langwerpig slinger-gat > Vleugeltje kwam pas in 1947 > Heeft ook WW-embleem, pas opgericht in april 1946! 

Alom steeds meer twijfels over het bijschrift, artikel bleek uit de Telegraaf, die zijn niet altijd even geloofwaardig!

Inkloppen van het getoonde provincie-kenteken B-24347 en verder speurwerk van Pim bracht duidelijkheid. Foto was gemaakt in juni 1951 bij optocht in plaatsje Nes, dezelfde wagen ook te zien op een foto uit 1951 bij start Elfstedenrit (voor auto’s) in 1951 te Leeuwarden. Daarop ontwaart Herman dan weer dat er geen Six-uitlaat onder zit!

Speuren gaat verder, Henk vindt in het Fries Archief een filmpje uit 1952 waar een Opel Olympia te zien is met het zelfde kenteken, ook weer geluidswagen van Radio Faber. Met zelfde kenteken duikt ook een foto op uit 1947, wederom Radio Faber geluidswagen nu een Pierce Arrow uit 1938.

Kan allemaal, toen bij die provincie-nummers hoorde het kenteken namelijk niet bij de auto maar bij de persoon. In 1951 is men naar huidige systeem overgegaan, het duurde nog tot 1956 voordat alle oude provincie-kentekens verdwenen.

Wat zo’ fotootje allemaal niet teweeg brengt. Prachtig zoekmedium dat Internet, bedankt Gert-Jan zo komen we het binnen zitten tijdens de avondklok wel door!

Verder weinig echt traction nieuws te melden helaas.

EB